tisdag 21 juli 2015

SNÖBOLLEN

”Hello Sir, you want a cold Chang?” Klart vi ville, men Åsa och jag hade promenerat iväg utefter stranden och hamnat långt från vårt hotell och svarade att vi gärna skulle önska en varsin kall öl men att vi inte hade pengar med oss. ”No problem Sir, you can bring money another day”. 

Utefter stranden ligger hundratals strandrestauranger som erbjuder i princip samma meny, men detta ställe blev vår bas under den fortsatta vistelsen och så även när vi återvände till Hua Hin i maj i år, två år efter vårt första besök då vi erbjöds släcka vår törst på krita. Lyckligtvis jobbade Mr Kishan Karki kvar och vi blev lojala kunder även denna vistelse. Kishan hänförde oss och vi kände förtroende för honom redan från första träffen. Hans personlighet gjorde oss lojala till hans arbetsplats.  Vi ville gärna vara med och krama mer snö in i hans snöboll så den blev större.

Mr Kishan Karki hänförde oss med sitt sätt att se oss. 


Efter en intensiv vinter i Åre och på Årehyddan har jag haft möjligheten att tryckutjämna kropp&själ och reflektera över snöbollars effekt och personligheter som Kishan. Jag tänker på alla dessa eftermiddagar i Åre som jag delat ut flyers och välkomnat gäster in på afterski för att visa dem ett nytt ställe de inte besök förut. Hur tydligt det är när vi människor vill vara på ”rätt sida” om strecket. Är det tillräckligt mycket medmänniskor på plats för att du ska känna dig bekväm att bidra till en större snöboll eller är det för lite folk så att du snarare känner utanförskap om du är kvar?

Jag fascineras över vårt sätt att agera i situationer när vi scannar av läget. Vart vill vi vara för att känna oss trygg och bekväm? Och vem är det som tar tag i oss och vi blir hänförd av ett ställe, eller tvärtom gör att vi dissar stället. Oavsett jag är en bergsbjörn eller retailbjörn så slås jag av hur snabbt vi klassar in ställen och följer strömmen.

I morgon åker jag till Paris med Olle och Åsa. Jag har lovat mig själv och familjen att bara njuta, men det ska bli spännande att se om jag kan dricka pilsner på krita och om jag kan hitta snöbollar som jag vill krama och bidra till att de blir större.

Vilken snöboll vill du krama och bidra att den blir större, och vem var det som inspirerade dig till just den?


Hett just nu

Knappast sommaren 2015 i Sverige i alla fall… men visste du att denna sommar är högst normal. Vi har haft så bra somrar några år nu att vi börjat flytta det normala. SMHI låter hälsa att ”det har varit frost vid minst någon av våra stationer under nio nätter hittills i juli. Men förutom vid enstaka stationer är vi långt ifrån något som skulle kallas rekord”. SÅ – på med ribbstickade tröjan några veckor till och njut av en normal sommar…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar