måndag 13 oktober 2014

En retailbjörns bergsbetraktelser - du kan mer än du tror!


"Det är omöjligt att genomföra med öppning nästa säsong. Glöm det och satsa på 2015/2016 istället." Det rådet fick jag och min vän Peter Glyt vid möten i Åre den 15 april för att få hjälp att projektera köp, bygglov och utbyggnad av Hyddan i Åre.

Nu har Åsa, jag och Olle bott i Åre sedan augusti. Ynka två månader. Ändå känns det som att vi levt ett halvt liv på denna tid. Jag är så rörd av alla gamla vänner och nyfunna bekantskaper som engagerar sig.  När mina vänner från dagligvarubranschen peppar mig så blir jag så fantastiskt glad över stödet. Det är i allra högsta grad ett kattrick och vi har inte nått marken än. Det är så otroligt mycket vi varit med om under dessa två månader att jag knappt kan ta in allt.
Vissa dagar är tuffa, speciellt i början av flytten när vår son Olle var otröstligt ledsen. Mycket kan man lösa, men sorg och saknad av sina bästisar hemma i Strängnäs gick ju liksom inte. Då var jag ingen stolt pappa…

När Åsa ska kliva på nattåget på söndagskvällen och jag inser att hon knappt hunnit packa upp från Stockholm några dagar innan samt att jag lagt mesta tiden av vår gemensamma helgtid på Årehyddan, då är jag ingen stolt make…

När alla beslut ska tas kring Årehyddan och vi jobbar under enorm press för att etablera en verksamhet som ska vara igång om två månader med helt nya förutsättningar än tidigare och jag tvingar mig själv att korta av dialogen med mina nära och kära, då är jag ingen stolt vän…

Men så kommer de där tillfällena av ren lycka. Som idag när jag efter ett kvällsbyggmöte på Årehyddan fick förmånen att vandra ner till byn med en av deltagarna John De Hosson och småprata kring livet, Åre och deras egen flytt från Australien och hit.  Jag förundras ibland av hur mycket man kan utvecklas som människa av att våga testa nya saker som man inte trodde man kunde. Det tar enormt mycket kraft, men när man väl är klar med uppgiften så har man förflyttat sig ett steg fram. Det är utveckling! Tack John.

Olle är glad nu. Han har lärt känna nya kompisar i Åre skola och har samtidigt en bra kontakt med gänget i Strängnäs. Åsa kämpar på med sina pendlingsresor till Stockholm och jag är så otroligt tacksam och rörd att hon gör denna livssatsning med mig och familjen. De timmar vi tillbringar tillsammans i Åre med familjen är underbara. Själv jobbar jag aktivt med prioritetslistor dag för dag så att vi styr detta projekt i mål. Den 13 december har vi vår officiella öppning på Årehyddan. Det är mindre än 8 månader efter att vi fick höra att ”det är fullständigt omöjligt att genomföra detta projekt till kommande säsong”. Jag, Peter, Magdalena, Henrik och Musse välkomnar er alla. Kom ihåg att du kan så otroligt mycket mer än du någonsin tror. Fokusera, och tappa inte bort dig själv på resan så når du målet. Se artikeln i Åreidag sidan 8-9, vi är på väg att skapa något riktigt bra i Åre.
Olle i Vålådalen - glädje!


Årehyddan växer fram - glädje!
Olle och älskade Åsa vid Blanktjärn - glädje!
 

 

Hett just nu

Det som känns hett just nu är min hjärna, som brinner likt ett tomtebloss av alla saker som ska falla på plats.  Men – jag lovar en comeback på spanarfronten med råge så snart vi öppnat vår verksamhet! J

2 kommentarer:

  1. Bara dina tankar i inlägget visar att du kan vara stolt ändå! Ni gör det bra - hela familjen. Kör hårt!
    Tobbe

    SvaraRadera