fredag 29 juni 2012

Visa världen det du vill!


Minns ni vykortet jag berättade om häromsistens? Det jag sände till min gamla gymnasiefröken från TORSBERGSGYMNASIET som en form av nostalgisk tidsmaskin tillbaka 24 år i tiden. Belöningen kom i veckan, en hälsning på ett papper i ett kuvert med handskriven adress damp ner i brevlådan hemma i Strängnäs…

Jag läste hennes brev
blev glad och rörd av dess rader!
 Jag blev glad och rörd när jag läste hennes rader där hon även väckte fler minnen från den tiden. Hon påminde mig om den gången vår klass smet från skolan och reste till Finland utan lov, tänk sådant liv det blev! Resan hade fallit i glömska hos mig, men när jag nu påminns så tänker jag på resan som en spännande lärdom om förberedande, genomförande och finansiering av en gruppaktivitet. Det slog mig att EUROPASKOLAN här i Strängnäs har upplägg med resor för eleverna där man i tredje ring får i uppgift att förbereda, genomföra och finansiera en resa till Berlin på egen hand. Låg vi före vår tid möjligtvis 1988? Nja, skulle mer tro att vi var ett gäng kreativa klasskamrater… Tack för ditt brev och din påminnelse till mig om tiden tillsammans.

Lisa - Du påminde mig med ditt brev om hur viktigt det var då och hur viktigt det är nu att visa världen det man vill! Vi visade världen att vi som naiva tonåringar ville till Finland, till varje pris.


En annan som ger mycket är Annica. Hon driver sin kiosk på tågstationen i Strängnäs som jag spenderar en del tid på i mitt liv som tågpendlare till Stockholm. Jag är på plats strax före 7 varje morgon för att starta datorn och jobba igenom en del mail etc. innan tåget till Stockholm rullar in på stationen. Jag slås ofta av hennes glada service och snabba hanterande av kunderna i kön. Hon ger mig energi att ladda dagen! Kiosken är även ett bra exempel på att du som shopper kan stimuleras till köp även fast priset är dyrare än i matbutiken. Slaget om dig som shopper står i butik, oavsett det är kiosken på tågstationen eller matbutiken. En morgon frågade jag om lov att spontanfilma hennes engagemang i sin butik som exempel på bra entrenörskap, vilket hon sa ja till och som jag använder internt för att visa som best practice till kollegor och varumärkesägare i branchen.

Annica - Du är ett bra exempel på att du visar världen det du vill – att stimulera dina kunder till köplust i din kiosk!

Det fick mig att tänka på min egen hyllning att visa världen det jag vill, i en sång inspelad för några år sedan där jag till min glädje fick Kajsa att sjunga med! Ett gott minne för mig som jag gärna delar med mig av med några bilder från familjealbumet.

Ett brev i ett kuvert. En entreprenör på tågstationen. En sång. Jag fylls med insikt att man kan visa världen det man vill såväl i sin egen personliga historia, i sitt arbetsliv som med sin familj. Det viktiga är nog att man bara gör det - visar världen det man vill.


Hett just nu
Länge leve detaljhandeln! Färska siffror från HUI visar att dagligvaruhandeln ökar med +2,3% i volym i maj! Måhända möter vi fjolårets negativa siffror och får en ökningsboost av den effekten, men det är ändå ett sundhetstecken i branchen. Som kuriosa kan nämnas att svenskarna prioriterar sin semester och fler stannar i Sverige i år enligt HUI. Det är bra för svensk detaljhandel! Nu hoppas vi på en rimligt väderstabil sommarperiod så att folk inte flyr landet ändå med sistaminuten resor. För min egen del siktar vi på Gotland inom kort, där vi ska njuta av såväl Gotländska delikatesser som kött från EJMUNDS GÅRD och även njuta i Visby hamn med vännerna på bryggan. Någon dag varje sommar är det kul att låta retailbjörnsvansen gunga loss på  KALLIS AFTER BEACH.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar