lördag 9 juni 2012

Det är fint att ha kul - det ska vara gott att leva!

Våga vara annorlunda. Skaka av dig de som inte unnar dig att ha kul, de som viftar med jantelagens dokument och säger bakom din rygg att du har det för bra. Hylla dig själv istället för att du ser till att fylla dina dagar med roliga händelser och spännande träffar med andra människor…

Då och då sätter jag mig ner med min kalender och gör bokslut över vad jag upplevt den senaste tiden. Ofta slås jag av hur kul jag haft! Då syftar jag på möten med andra medmänniskor, diskussioner och beslut. Testa någon gång att backa kalendern 6 månader och gå igenom ditt senaste halvår. Har du haft aktiviteter som varit näst intill oförskämt kul? Var stolt över de tillfällena!

Vad gav min egen nostalgitripp i kalender igår? Jag minns de många butiker jag besökt under vårens fältbesök bland kunderna med sköna samtal kring våra säljares arbete. Jag tänker på de många utbildningsträffarna tillsammans med våra säljare som jag haft förmånen att delta på, där besöken i Åre gör mig extra varm i pälsen. Vilken underbar omgivning att träffas i.

Jag tänker också på alla de fantastiska möten jag haft med våra varumärkesägare för att få förmånen att vara en del av deras planer kommande år för deras varumärken. Det var kul på jobbet de dagarna! En sådan träff berättade jag om i mitt senaste inlägg, från Di Luca & Di Luca träffen hos Thomas Pennerud på Kvantum Hageby i Norrköping. Underbar dag som jag skrev om i ett tidigare inlägg om mod och passion.


Aha, där dök vår RETAILDAG upp i kalendern. När vi tog emot våra uppdragsgivare på Center For Retail i Norrtälje, en del av Handelshögskolan i Stockholm. Föreläsarna bestod av starka profiler inom svensk och internationell retail. För mig personligen var det en stor dag, jag som lekte mig genom gymnasiestudierna på Torsbergsgymnasiet i Bollnäs och inte studerade vidare utan istället valde yrket inom retail som resande säljare tog nu emot uppdragsgivare för vår dag på högskolan i Norrtälje. Min käre far Göte log nog i himlen den dagen. Han var den som lärde mig att de är fint att ha kul. Även min skolfröken från gymnasiet som jag skrev brevet till för någon månad sedan skulle nog blivit stolt. Hoppas hon likt er ser den korta filmen från vår dag nedan, den gör så att björnpälsen reser sig av stolthet! (Läs tidigare krönika om att skicka ett vykort och berätta…)




Min nostalgitripp genom kalendern tar mig vidare, där jag finner händelser så som vår familjedag, där vi bjöd in våra 200 anställda med familjer till Gröna Lund i Stockholm en lördag i maj. Till vår glädje kom över 220 personer, varav 85 barn! Ni må tro att det var full fart den dagen med fiskdamm, ansiktsmålning och korv&bröd på vårt kontor efter dagen på Gröna Lund. Ja, det var kul på jobbet den dagen.

Förväntansfulla kollegor med familjer
väntar på insläpp vid Grönan. Totalt 220 pers!

Konferensrummet fullt av kreativa barn på vår familjedag!

Så, till er som tycker att jag gör alldeles för roliga saker på jobbet – jag är ledsen för er skull men jag kommer att fortsätta med det. Oavsett om det är att besöka butiker, utveckla varumärken, utveckla säljare på konferenser eller sortera kvitton, för jag tycker ju det är kul också! Leve er hjältar som vågar vara annorlunda. Jantelagen gäller inte hos retailbjörnen. Kom ihåg – det är fint att ha kul! Det kommer jag stolt fortsätta kommunicera.

Jag uppmanar dig att ge dig själv 30 minuter av ditt liv till att gå igenom ditt eget bokslut av ditt senaste halvår. Finner du att du haft kul på jobbet och i livet – hylla dig själv! Upptäcker du att du inte haft kul på jobbet och i livet – gör något åt det. Dela dina tankar, det hjälper.  För min del brukar jag fastna i en euforisk nostalgikänsla med min outlook i offlineläge, blickandes bakåt på senaste halvåret tills jag väcks till liv igen av min fru Åsa. "Sitter du där nu igen och blir nostalgisk?" brukar hon säga. Sätt dig ner och titta du med, svarar jag och vips så sugs vi in i en gemensam nostalgitrip över våra avklarade öden och äventyr. Det ska vara gott att leva.


Hett just nu
MADE [BETTER] IN CHINA! Varumärken och innovationer från Kina blir globala – vi har inte ens sett början av det! Den generation jag själv växte upp i var van vid att produkter med benämningen ”Made in China” hade lägre kvalitet och var billigare, ofta kopior på varumärken och produkter från väst. Nu kommer det nya China, där de tar kommandot över såväl industri som detaljhandel och mat. Det är bara början. Visste du att Kina har 513 miljoner internetanvändare online, att jämföras med USA som har 245 miljoner internetanvändare. Vi kommer under den närmaste tiden se en våg av produkter och inflytande från Kina inom retail i väst, Sverige inkluderat. Om ämnet intresserar dig djupare, läs gärna artikeln från TRENDWATCHING. Spännande läsning om Kinas framfart globalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar