söndag 29 juli 2012

Håll huvudet högt!

Så var de lediga sommardagarna över för denna gång. Jag känner mig mer laddad än på länge att starta andra halvårets öden och äventyr, men först några reflektioner om vad jag varit med om under viloperioden. ”Björn – håll huvudet högt!” har min vän Peo ropat till mig under våra rundor i löparspåret i sommar. Det får bli mitt ledord när jobbet drar igång i morgon.


Juli månad ger tid för återhämtning. Samtidigt är det under dessa dagar som jag ofta får utrymme att skapa tankar på kommande projekt och möjligheter. Det finns många system för detta. I mitt fall skriver jag ner alla idéer, stora som små, och arkiverar dem i en mapp kallad ”framtid” i outlook. Ett tu tre så har idén mognat för att sjösättas, antingen nu eller om något år. Eller så har den kallnat efter ett tag och förpassas till skräpkorgen. Men den fick chansen i alla fall. Minnena från sommarledigheten är som balsam för själen under hösten. Min top-3 lista blir Gotland, Kalmar och Strängnäs.



GOTLAND
Dels den fantastiska starten på Gotlandsresan till Bungenäs såklart som jag skrev om i förra krönikan. Sedan fortsatta vistelsen på Gotland, där gänget på VISBYBRYGGAN 2012 med sina fina båtar kröner hamnen. Varmaste minnet var spelningarna på båtarnas flybridges, och på Kallis kallbadhus i Visby tillsammans med Marmeladorkestern. Grymt!

KALMAR
Besöket i Kalmar hos vännen och musikern Peter Glyt och hans familj var en höjdare som gav mycket, både musik och kreativt jobbsnack då vissa av gästerna var i dagligvarubranschen. Kul!

STRÄNGNÄS
Älskade Strängnäs med Vargholmen i fokus har glatt oss mycket. Dels med egna lata dagar tillsammans med Åsa och barnen, samt även med gästande vänner. Främst tänker jag på när Pål&Karin samt Christian&Karin med alla barnen kom på besök. Vargholmen såg ut som Barnens Ö med flytvästar, barn, fiskespön och vattenpistoler överallt. Underbart! Att vi dessutom drog upp 4 gäddor och en mängd abborrar på en dag gjorde oss helgonförklarad bland barnen.


Båtspelning i Centrala Visby på Hasse&Helenas flygbridge. Underbart!
Jag fick möjligheten att gästspela med Marmeladorkestern
 på Kallis i Visby, det tackar man inte nej till!
Musikquiz i Peter Glyts trädgård i Kalmar!


Barnens Ö - läge hemma på Vargholmen, Strängnäs
när Pål&Karin samt Christian&Karin med barnen hälsade på.
- Sommarkollokänsla!

Christian Di luca lagade en underbar Puttanesca till lunch
hemma hos oss i Strängnäs
- oslagbar avrundning av semestern!
Dessa minnen tar jag med mig nu när jag går in i andra halvårets arbetsfokus. Jag är glad att jag prioriterade tid i juni för att planera upp kommande halvår, som kommer att innehålla många dagar bland kunder tillsammans med vår säljledning för att se hur vi kan bli ännu bättre på fältet. Jag är glad för de tillfällen jag haft tillsammans med Peo i sommar, där han peppat mig att löpträna i spåren kring Strängnäs. Så fort mina krafter börjat sina och jag sakta sjunkit ihop och sänkt blicken har jag hört Peo bakom mig ropandes ”Björn – Håll huvudet högt! Fäst blicken långt fram och sträck på dig så går det lättare och du ser snyggare ut!” Tack Peo, den peppen kommer jag ge mig själv under andra halvåret oavsett om det är i löparspåret eller i en tuff arbetssituation. Man vill ju att det ska gå lättare och att man ska se snyggare ut. Håll huvudet högt!



Plura beskrev sin låt ”Huvudet högt” på detta sätt: ”En text med min mamma i tankarna, den här sången är för henne”. Jag bjuder på Järvsötösen Lill-babs tolkning där hon skrev om den så den handlar om hennes pappa och jag dedikerar samtidigt låten till min egen far Göte som vilar på kyrkogården i Järvsö sedan många år.  Han höll huvudet högt.





Hett just nu

Newism! Eller Nyism på ren svenska. ”NYHET” har aldrig varit hetare, då hela världen går över från mogen ekonomi till att skapa nya produkter, service och upplevelser på en daglig, näst intill timstyrd fokus på ”Nyhet – nu ännu bättre”.

I tider då Instagram skapade 10 miljoner användare på ett år, eller Draw Something registrerade otroliga 35 miljoner användare på endast 6 veckor så påverkas vi snabbt av newismen . Visste du att 2 miljoner patent godkändes år 2010 jämfört med 1,4 miljoner år 2000? Källa: WIPO.   I dagligvarubranchen märker man av detta genom att en mängd nyheter lanserar frekvent, där endast ett fåtal överlever kommande år. Vi suktar efter nya produkter, men tänk om vi kunde stanna upp och ibland lära oss ännu mer om de produkter vi redan har i butikerna, åtminstone för vart tionde köpbeslut. Vill du läsa mer finner du intressant dokumentation hos Trendwatching kring newismen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar