Ida spanar efter pirater! |
Jag förundrades över ungdomarnas mognad när de instruerade oss i de olika insatserna vi skulle göra på däck och i byssan. Ödmjukt och tydligt fick de oss att arbeta som ett team, vilket snabbt får resultat. ”HISSA I KLOFALLET – BRA JOBBAT!” Tänk så skönt det är att få beröm efter att man gjort en gemensam insats! På samma sätt, att få en tydlig justering av hur man kan göra saker bättre, och att då ta emot det som konstruktiv feedback. När Ida sa till mig ”Björn - se till att ha sköljvattnet varmt i byssan när du diskar så torkar disken snabbare” så lärde jag mig något nytt, trots att kvinnorna i resesällskapet kanske inte riktigt förstod min glädje över att vid 42 års ålder fått denna kunskap till mig…
Efter dagarnas strapatser till havs la vi till i hamnar på kvällarna. Medan övriga i besättningen undersökte öarna så hälsade jag på i butikerna och fann en sann passion och stolthet för handel i Skärgården. På Åstol träffade jag Lars-Göran Eneflod. Han drev Åstols handelsbod och har 200 fastboende och ett 50tal sommargäster som sitt kundunderlag. Det var fascinerande att finna SVEGRO ROMANSALLAD i butiken. Tänk er, i växthusen på Ön Färingsö i Mälaren har salladen odlats. Därefter säljs och konsumeras den på ön Åstol, Västkustens skärgård!
Åsa och jag laddar för ett besök på Åstols Handelsbod. |
Eva bjuder på högklassisk service i sin butik på Käringön. |
Egil, Felix, Ida, Gabbi, Erik, Robin och Axel. Underbara ungdommar och befäl på skutan Atlantica! |
När jag vill minnas helgen tittar jag på den minutlånga mobilfilmen och känner saltstänket mot kinderna! Se filmen och inspireras till en helg med skutsegling.
Hett just nu
MJÖLK! När jag
var i Östersund på butiksturné i veckan fann jag på flera ställen graffitti på
höbalar med texten ”MJÖLK ÄR
TJOCKARE ÄN VATTEN!”. Ett resultat av handlaren Lars
Ocklind från ICA
SUPERMARKET, ÅRE och hans initiativ att för en tid sedan höja priset på
lokalproducerad mjölk med en krona och samtidigt själv skjuta till två kronor
från egen ficka till de lokala mjölkbönderna i regionen. Initiativet spelar på
det faktum att vatten på flaska säljs för betydligt högre pris i butik än mjölk
samtidigt som bönder får det allt tuffare att gå runt. Effekten blev enorm.
Konsumenter ända från Östersund vallfärdade till Åre för att köpa dyrare mjölk
och visa sitt stöd till lokalproducerat. Representanter från ICA arrangerade
studieresor till Åre för att se och höra vad Lars gjort, för att ta lärdom till
sina lokala regioner. Mediauppbådet svängde från att anklaga Lars för PR-jippo
till att vara lokal hjälte. För min personliga del gläds jag åt Lars framgång i
media och idé då han har en speciell plats i mitt retailhjärta ända sedan jag
själv hade honom som kund när jag var resande säljare i Jämtland på tidigt
90-tal och alltid fann roliga möjligheter att samarbeta med Lars och hans team
med Tony&Kent i butiken ICA TRÄFFEN i Brunflo som han då drev. Det var allt ifrån Gillette rakstugor till Barilla pastaexponeringar av storformat. Jag gläds även åt hans
initiativ att få konsumenterna intresserade att ta sitt ansvar för en levande
landsbygd. Gör vi inget åt det nu så finns det risk att vi inte har några mjölkbönder
kvar. Bra Lars!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar